-
استاد جلیل شهناز
جمعه 28 مهرماه سال 1385 06:07
جلیل شهناز را می توان به جرات بنیانگذار سبکی در تارنوازی نامید که در دوران حکومت مکتب تهران بر موسیقی ایرانی، تار ملیح مکتب اصفهان را به اوج شکوفایی خود در پایتخت رساند. دورانی که بعد از تاثیرات استاد وزیری با پیش زمینه بزرگانی چون آقا حسینقلی و درویشخان، قدرت نوازندگی در قوت مضراب و سرعت پنجه خلاصه می شد، نوعی...
-
آشنائی با ساز های زهی
یکشنبه 8 مردادماه سال 1385 14:04
استاد علی تجویدی ویولون، ویولا (آلتو)، ویلونسل و کُنترباس (که گاه به اختصار باس نیز نامیده می شود) گروه سازهای زهی ارکستر سنفونیک را تشکیل می دهند. رنگ صوتیِ این سازها مانند اندازه و وسعت صوتیِ آنها با یکدیگر تفاوت دارد؛ ویولون، کوچکترین ساز این گروه و داری زیرترین گستره صوتی در این خانواده است؛ کُنترباس بزرگ ترین ساز...
-
چگونه گوشه ها را بشناسیم ؟
چهارشنبه 28 تیرماه سال 1385 23:02
این پرسش بسیاری از نو هنرآموزان است که چگونه می توان گوشه ها را از همدیگر باز شناخت ؟ اصولا می توان گوشه را به سه دسته تقسیم کرد : -۱ گوشه های اصلی : که بر یک نت ویژه تاکید می کنند . از آنجا که گام هر دستگاهی طبیعتا از هفت نت تشکیل می شود هر دستگاهی می تواند دارای هفت گوشه اصلی نیز باشد که همیشه اولین گوشه را که تاکید...
-
حال در موسیقی سنتی
چهارشنبه 21 تیرماه سال 1385 11:43
با نام و یاد خداوند مهربان و خالق زیباییها به غیر از هنر که تاج سر افرینش است دوران هیچ حکومتی پایدار نیست. دامن دوست به صد خون دل افتاد به دست به فسوسی که کند خصم رها نتوان کرد * * * نظر پاک تواند رخ جانان دیدن که در آیینه نظر جز به صفا نتوان کرد * * * مشکل عشق نه در حوصله دانش ماست حل این نکته بدین فکر خطا نتوان کرد...
-
نگرشی تاریخی به تدوین موسیقی دستگاهی
جمعه 16 تیرماه سال 1385 16:04
موسیقی از دیرباز تاکنون تحت تاثیر تحولات تاریخی به صور متنوع و گوناگونی مدون شده است و آنچه امروز در قالب ردیف موسیقی ایران بدست ما رسیده پیشینه ای چند صد ساله دارد. در این نوشتار سعی بر آن است که این پیشینه با اتکاء به نظریات محققان و مورخان مختلف برایمان واضح تر بنماید.به امید آنکه در انتها این خواستار...
-
بررسی دستگاه ماهور
جمعه 9 تیرماه سال 1385 00:36
بررسی دستگاه ماهور : برای آغاز نخست باید با برخی تعاریف موسیقی آشنا شد : 1- گام : توالی 8 نت موسیقی مثلا از " سل " تا " سل " یا از " ر" تا " ر" را یک گام می نامند . 2- نت شاهد : نتی است که دراجرای یک گام بیشتر از دیگر نت ها تکرار می شود و معمولا نت اول هر گام نت شاهد آن گام می باشد . دستگاه ماهور یکی از گسترده ترین...
-
بررسی ارکان موسیقی در موسیقی ملی ایران
پنجشنبه 8 تیرماه سال 1385 07:45
بررسی ارکان موسیقی در موسیقی ملی ایران همه می دانیم که روش بحث در موضوعات پژوهشی و علمی ، معمولا به این صورت است که یک سیستم بزرگ یا ترکیب پیچیده را به اجزای کوچکتری که هر کدام را بتوان دارای هویتی مستقل فرض کرد تقسیم می کنند و آنگاه به بررسی اجزای کوچکتر ( که بدیهی است ساده تر است ) می پردازند . در مورد موسیقی ، و...
-
استاد علیزاده
شنبه 27 خردادماه سال 1385 10:47
استاد حسین علیزاده در سال 1330 در تهران به دنیا آمد. در هنرستان موسیقی ملی نزد هوشنگ ظریف، علی اکبر شهنازی و حبیب الله صالحی به فراگیری تار پرداخت . پس از دریافت دیپلم از هنرستان در سال 1349 به گروه موسیقی دانشکده هنرهای زیبا دانشگاه تهران راه یافت و نزد اساتیدی همچون اکبر شهنازى، نورعلى برومند، یوسف فروتن، عبدالله...